Nieuwsbericht Burgemeester opent gastles Aardbevingen op basisschool in Hoogezand

Gepubliceerd op: 22 november 2019 14:25

Burgemeester Hoogendoorn opende vrijdagmorgen 22 november een gastles over aardbevingen op de Majellaschool in Hoogezand. Het gratis lesprogramma van Veiligheidsregio Groningen is speciaal ontwikkeld voor basisschoolleerlingen van groep 6, 7 en 8. De ervaring is dat kinderen hun gevoel van veiligheid vergroten door de kennis die zij opdoen.

'De aardbevingen in Groningen hebben ook op kinderen impact. Veel kinderen wonen in een huis dat misschien versterkt moet worden, dat schade heeft. Uit onderzoek bleek dat er te weinig aandacht is voor kinderen en jongeren in het aardbevingsgebied. Daarom vind ik dit lesprogramma juist zo belangrijk. Het zou heel goed zijn als nog meer basisscholen zich aanmelden voor deze gastles', vertelt de burgemeester van de gemeente Midden-Groningen. Na afloop reageerden de kinderen enthousiast. 'Ik vond het heel informatief en heel erg leuk. Ook het bouwen van een seismograaf vond ik heel leuk', aldus een van de kinderen.

Lesprogramma

Het lesprogramma biedt aansprekende lessen over wat kinderen kunnen doen voor, tijdens en na een aardbeving. Ze leren over het ontstaan van aardbevingen en over gas. Ze doen verschillende proefjes die zichtbaar maken hoe aardbevingen ontstaan. En het kan een laagdrempelige manier zijn om met kinderen te praten over hun eigen situatie met schade of versterken. Basisscholen kunnen zich aanmelden voor dit gratis lesprogramma via www.aardbevingenwijzer.nl.

Samenwerking

Veiligheidsregio Groningen komt met dit lesprogramma tegemoet aan de vraag van scholen en ouders, de aanbevelingen van Gronings Perspectief en de Kinderombudsman. Bij de ontwikkeling van het lesprogramma is nauw samengewerkt met de GGD, de afdeling ontwikkelingspsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool, Klassewijzer en drie basisscholen in de provincie Groningen. Het EPI-kenniscentrum biedt speciale lesprogramma's voor leerlingen van het voortgezet onderwijs.